onze eerste excursie - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Lenneke Swinkels - WaarBenJij.nu onze eerste excursie - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Lenneke Swinkels - WaarBenJij.nu

onze eerste excursie

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

26 November 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Ik ben een beetje laat met het schrijven van een verhaaltje van afgelopen weekend. Dit komt omdat ik deze week niet helemaal fit ben er daardoor ben ik er niet aan toegekomen. Gelukkig voel ik me nu alweer iets beter, dus heb meteen de tijd genomen om een verhaaltje te schrijven.
Afgelopen weekend zijn we richting het zuiden van het eiland gegaan, naar Mirissa. Dit is een bekend plaatsje vanwege het whale watchen. Dit was voor ons ook de reden om daar naar toe te gaan. We zijn op vrijdagmiddag rond kwart over 2 vertrokken, we hadden namelijk nog een hele reis voor de boeg. We hebben eerst ongeveer een uur in de tuk tuk gezeten richting het station in Colombo, hier moesten we de trein pakken richting het zuiden. We wisten van te voren al dat deze rit ongeveer 3 uur ging duren. Op het perron aangekomen hebben we meteen twee kaartjes gekocht, dat voor 460 roepie. Dat is dus 3 euro in totaal voor twee personen en dat voor een rit van 3 uur. Wel was ik erg benieuwd naar de treinrit, we hebben al verschillende keren treinen voorbij zien komen en zien dan allemaal mensen uit de deuren hangen, het zal dus wel druk zijn. Dit was bij ons ook het geval. We hebben het eerste uur gestaan in de trein en zijn vooral bezig geweest om proberen niet om te vallen, dit was gelukt! Ondanks dat heel de trein vol stond met mensen, kwamen er toch nog regelmatig mensen voorbij die lokale producten verkochten. Alles bij elkaar was het nogal een chaotisch geheel dus. Nadat we een uur hadden gestaan kwamen er twee plaatsen vrij en hebben we nog twee uur kunnen genieten van het uitzicht en de mooie zonsondergang.
Na een lange reis kwamen we in het donker aan bij ons hotel. We hadden een hotel echt recht aan de zee, echt een heel mooi hotel. We hebben daar nog wat gegeten op het strand en zijn toen op tijd naar bed gegaan, de volgende ochtend zouden we namelijk al om 6:15 opgehaald worden om walvissen te gaan spotten.

Ik wist niet goed wat ik van het walvissen spotten kon verwachten, ik ging er eigenlijk ook niet vanuit dat we ze daadwerkelijk zouden zien. We gingen mee op een klein bootje en besloten om boven te gaan zitten, hier kon je op verschillende kussens zitten en had je goed uitzicht over de zee. Na ongeveer een uur varen riep een van de bemanningsleden dat hij iets zag ver in de zee. Op dat moment stond iedereen op en vloog naar voren op de boot. Het was inderdaad een walvis. Uiteindelijk hebben we drie tot vier walvissen gezien en ook echt van dichtbij. Het was echt een mooie ervaring om die grote dieren van zo dichtbij te zien.

Omdat we zo vroeg vertrokken waren naar het walvissen spotten hadden we nog de hele zaterdag om iets te doen. We besloten om naar Galle te gaan, dit is een bekende stad hier in Sri Lanka. Het zou ongeveer 1,5 uur met de bus zijn. iemand van het hotel liep mee met ons naar de straat om een bus aan te houden. je wacht hier dus niet bij een bushalte, maar je moet gewoon een keer zwaaien en hopen dat hij stopt. dit lukte na drie pogingen. Toen we in de bus stapten werden we meteen verwelkomt door vrolijke muziek en heel veel mensen. het was namelijk nogal druk. nadat we een uur in de trein hadden gestaan dachten we dit ook wel te overleven, we hadden inmiddels al ervaring met staan, dus geen probleem dachten we... Dit bleek alleen iets anders te zijn. de bus reed zo ontzettend hard en van links naar rechts, haalde iedereen in. we moesten ons echt heel goed vasthouden om ervoor te zorgen dat we bleven staan. Na drie kwartier waren we dan ook al in Galle, Hier aangekomen zagen we vrij snel een toeristen kantoor, we zijn daar naartoe gegaan en er werd ons verteld dat we een tuk tuk konden huren voor een hele dag, die zouden ons dan alles laten zien.

we vonden dit wel een goed idee, aangezien we zelf echt niet wisten waar we anders heen moesten gaan. de tuk tuk heeft ons langs verschillende plaatsen gebracht. zo zijn we naar een tempel geweest, dit was echt indrukwekkend om te zien. er was een hele grote boom waar mensen vanalles inhingen waarvan ze dachten geluk te krijgen.
Verder zijn we nog langs een kruidentuin geweest, hebben we de rijstvelden gezien, zijn langs de theeplantages geweest en hebben schildpadden gezien in een aquarium.
ook hebben we voor de eerste keer de fisherman gezien. de mannen die hier op palen zitten in het water en dan vissen. dit bleek wel heel toeristisch te zijn. je moest er namelijk voor betalen om een foto te mogen maken.

de tocht had best lang geduurd dus we moesten weer snel terug naar ons hotel om voor het donker thuis te zijn. op de terugweg reed de chauffeur wel redelijk rustig en hebben we er wel 1,5 uur over gedaan. in het hotel aangekomen zijn we weer een hapje gaan eten en een beetje op tijd naar bed gegaan, we hadden nogal een lange dag achter de rug namelijk.

Zondag hebben we nog even genoten van het strand met het heerlijk warme water. Ook lag daar een grote rots in het water waar je op kon klimmen en heerlijk kon genieten van het uitzicht. Na een uurtje in de zon te hebben gelegen ( en al meteen verbrand ) hebben we onze spullen gepakt en zijn we weer begonnen aan de terugreis.

op de terugweg merkte ik al dat ik meer last had van mijn keel. aan een kant was hij een beetje opgezwollen, ik had er toen nog niet heel veel last van dus ben maandag ook gewoon naar project gegaan. hier merkte ik wel dat het steeds erger werd en ik steeds meer moeite kreeg met slikken. ik heb besloten om woensdag even langs het ziekenhuis te gaan om te kijken wat er precies aan de hand was en om misschien een medicijn te krijgen dat het snel weer weg zou gaan. De dokter omschreef het als een zere keel en het was verder niks ernstigs. Wel zou ik nog medicijnen krijgen. ik had verwacht dat dit er een zou zijn, dit bleken er zes te zijn, die ik drie keer per dag moet slikken.

ik ben nu 1,5 dag bezig en merk wel dat de zwelling iets afneemt, ik heb alleen nog wel veel last van mijn keel, dus hopelijk is dat snel over. met zoveel medicijnen moet dat lukken

  • 26 November 2015 - 20:40

    Martien Swinkels:

    Hallo Lenneke,

    Wederom een leuk verhaal wat je met veel plezier leest en samen met de foto's een goede indruk geeft van het gave uitstapje naar het zuiden. Geeft al een betere kijk van het land en vooral de walvissen zullen een geweldige indruk gemaakt hebben.
    Nog veel plezier en beterschap met je keel.

  • 30 November 2015 - 13:56

    Annemie En Henk:

    Hallo Lenneke

    Fijn om te horen dat alles goed gaat.We hebben je mails gelezen en je maakt toch andere dingen mee als wij.Wij zitten niet in een tuk tuk en hebben veel regen en wind.Ons uitzicht is geen zeezicht maar tuinzicht en zicht op vogeltjes.Ook geen walvissen maar goudvisjes in de vijver.[ we hoeven niet in een boot er naar toe.Verder is alles goed hier en gaan ons opmaken voor sint Nicolaas.
    Heel veel groetjes van Henk en Annemie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lenneke

Hallo, Ik ben lenneke en ik ga voor 5 maanden stage lopen op Curacao. Via deze site kunnen jullie mijn verhalen lezen van wat ik allemaal meemaak! ik zet er ook foto's op, dus zo kunnen jullie mij een beetje volgen!

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 11738

Voorgaande reizen:

13 November 2015 - 24 December 2015

Sri Lanka

26 Januari 2013 - 17 Juni 2013

Curacao!!

Landen bezocht: