ons derde weekend! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Lenneke Swinkels - WaarBenJij.nu ons derde weekend! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Lenneke Swinkels - WaarBenJij.nu

ons derde weekend!

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

07 December 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Het is al weer een tijdje gelezen dat ik een verhaaltje heb geschreven, dus ik vond het wel weer tijd worden. Afgelopen weekend hebben we echt weer vanalles gedaan, dus genoeg om over te vertellen.
We zijn inmiddels al drie weken aan het werk op het project, morgen starten we al aan week 4. het gaat echt super snel voorbij. Ik merk dat we steeds meer onze weg beginnen te vinden, al blijft het een lastige situatie. Het liefste zou je de situatie van de kinderen willen veranderen, maar dit kan niet in vijf weken. ik merk wel dat ik steeds meer zie hoe groot het verschil is tussen de kinderen hier en de kinderen in Nederland. De kinderen op het project wonen echt daar en komen nooit buiten de muren van het weeshuis, ze krijgen wel les in verschillende vakken, maar worden vaak ook aan hun lot overgelaten. Ook is de hygiëne heel slecht. Het weeshuis is heel vies, het speelgoed waar ze mee spelen is heel oud en vies en er word ook nooit schoongemaakt. ook zie je het aan de kinderen zelf, ze hebben oude en vieze kleding aan, de meeste kinderen dragen niet eens ondergoed.
Afgelopen weekend zijn we naar dambulla geweest. Dit is een plaatsje in het midden van Sri Lanka en vooral bekend vanwege de Sigirya, oftwel lion's rock. We zijn vrijdagochtend al om 5 uur vertrokken met de tuk tuk richting het station van Colombo, hier moesten we namelijk om zes uur de trein al hebben. Dit was de enige trein die we konden pakken om ervoor te zorgen dat we weer de goede aansluiting hadden met de bus. na een reis van bijna 6 uur kwamen we aan in Dambulla. Met de tuk tuk zouden we naar ons hotel gaan. we kwamen ergens achteraf aan, bij een heel klein huisje, het zag er allemaal nogal oud en vies uit. we konden ons niet voorstellen dat we hier moesten slapen. uiteindelijk bleek dat we bij het verkeerde hotel stonden en werden we snel naar het goede hotel/resort gebracht. Dit was een stuk luxer, dus we konden weer rustig ademhalen. Na een lunch in het hotel zijn we richting de gouden tempel en de rocktempel gelopen. onderweg zag ik ineens iets bewegen in de boom, een aap! bleek later dat alle bomen vol zat met apen.
Ook bij de tempel zaten heel veel apen, ze waren duidelijk al gewend aan mensen want ze bleven gewoon zitten als je langsliep. Na ongeveer een kwartier naar boven te zijn gelopen door middel van trappen kwamen we bij de tempel aan. Ook dit keer moesten we onze schoenen weer uit doen, we raken er al bijna aan gewend om overal op blote voeten te lopen. De tempel was heel mooi om te zien, verschillende ruimtes in de grotten helemaal gevuld met verschillende buddha's.
Zaterdagochtend was het dan zover. we gingen de sigirya beklimmen. dit is een bekende rots in Sri Lanka die je gezien moet hebben als je hier bent. het zijn ongeveer 1200 trappen die je op moet lopen om vervolgens te kunnen genieten van het mooiste uitzicht van Sri Lanka. we zijn rond half 9 vertrokken, zodat het nog niet al te warm was om hem te beklimmen. na drie kwartier waren we al boven, dit was veel sneller dan verwacht. boven konden we genieten van een super mooi uitzicht over Sri Lanka. helaas was het wel bewolkt maar alsnog was het uitzicht super mooi. na een hele fotosessie op de berg zijn we weer snel naar beneden gegaan want we hadden nog van alles op de planning staan.
Beneden stond onze taxi chauffeur ons al weer op te wachten, we hadden namelijk voor de hele dag een persoonlijke chauffeur die ons overal heen bracht. de chauffeur bracht ons door naar het olifant rijden, dit was namelijk de tweede activiteit die op de planning stond. ik was echt super benieuwd hoe dit zou zijn. Daar aangekomen zagen we een grote trap met een platform daarboven, dit bleek de plek te zijn waar we op de olifant moesten klimmen. Dit was toch echt wel best hoog… na tien minuutjes wachten kwam onze olifant eraan gelopen, jeetje wat een beest! We konden er met z’n vieren opzitten, we zaten in een soort mandje. De tocht zelf was niet zo heel spectaculair, we liepen een stukje over de weg, daarna liepen we een stukje door het water en weer over de weg terug. Maar het zitten op de olifant was een hele ervaring op zich!
Na het olifant rijden gingen we een safari doen! Ik was echt super nieuwsgierig. Een echt safari, hoe spannend is dat! We zaten in een jeep met open dak zodat we konden gaan staan en alles goed konden zien. Al was dat staan in de jeep al een uitdaging op zich. Het pad waar we overheen reden was op z’n zachts gezegd nogal hobbelig. Na een paar minuten zag onze chauffeur al meteen een olifant. Hij stond redelijk ver weg dus dan was jammer, maar we waren al super blij dat we er een gezien hadden. Na een paar foto’s te hebben gemaakt reden we weer verder. Onderweg zagen we verschillende vogels een pauw en een kameleon, maar we waren natuurlijk aan het wachten op nog een olifant. Dit wachten duurde niet zo lang, niet veel later zagen we namelijk nog een olifant en dit keer veel dichter bij. Het was echt super gaaf om een olifant zo dichtbij te zien, we konden er geen genoeg van krijgen. Na heel veel foto’s gemaakt te hebben reden we weer verder.

niet veel later zagen we een heleboel jeeps in een rij stilstaan. Hier moest iets te zien zijn. Dit bleek ook zo te zijn. Er stond een hele groep olifanten vlak naast het pad. Doordat er zoveel jeeps voor ons stonden konden we het niet goed zien. Gelukkig deed onze chauffeur een hoop moeite voor ons en reed hij midden door de bush bush om ervoor te zorgen dat we het beste zicht van iedereen hadden. Daar stonden we dan, op een paar meter afstand van een hele familie olifanten. Het was zo indrukwekkend om te zien. Er waren grote en ook hele kleine olifanten. Na een heleboel foto’s te hebben gemaakt reden we weer terug naar het pad, hier zagen we nog veel meer olifanten, de olifanten staken het pad over, dus beter zicht konden we niet hebben. Nadat ze over waren gestoken hebben we nog heel lang van heel dichtbij naar deze geweldige dieren mogen kijken. Het was een super mooie afsluiting van een geweldige dag.

Inmiddels zitten we al met negen mensen in het huis, vandaag zijn er weer twee meiden uit Duitsland gekomen en volgende week komt er nog iemand, een hele gezellige boel dus!

Tot snel, en vergeet niet mijn foto's te kijken.

• 07 December 2015 - 19:41

Martien Swinkels:

Ha Lenneke,

Wederom een indrukwekkende verhaal en toch wel schrijnend zoals je de situatie beschrijft van de kinderen: dat ze ooit buiten de muren van het weeshuis komen, de omstandigheden waarin ze wonen, het gebrek aan hygiëne en nauwelijks fatsoenlijk speelgoed hebben. Misschien dat je daar een projectje van kunt maken!

Heel anders is je verhaal en jullie belevenissen tijdens het weekend. Geweldig gaaf om op zo'n manier de natuur te beleven. Kan het zijn dat ik de foto's mis?

Groetjes,

Papa

• 07 December 2015 - 20:31

Jacqueline Van Liempd:

Hoi Lenneke,

Wat leuk om je verhalen te lezen.
    Wat een geweldige ervaring moet het voor je zijn.
    Mooi om het land op deze manier te leren kennen.
    En wat vliegt de tijd, nog een paar weekjes en dat zit het er alweer op
    Veel plezier daar nog.
    Groetjes van ons allemaal: Henk, Maaike, Lonneke, Joep en Jacqueline

• 08 December 2015 - 20:05

Martien Swinkels:

Ha die dochter,

Nu de foto's er ook bij zijn wordt het nog indrukwekkender. Je denkt dat het een flinke kei is, maar ongelofelijk hoe hoog en dan zo'n dun hekje!
    Prachtig ook die olifanten en die kleintjes die zonder zebrapad zomaar oversteken. (Hadden ze het ook maar geen zebrapad moeten noemen.)
    Nog veel plezier en probeer iets extra's te doen met de kinderen.

Groetjes vanuit een lenteachtig Boscheind, Papa

• 13 December 2015 - 12:01

Eric En Marion :

Hoi Lenneke

Leuk je verhalen te lezen, weer veel indrukken en mooie foto's. Het gaat alweer snel. Echt een mooie ervaring weer. Geniet er nog even van.

Groeten Eric en Marion

• 21 December 2015 - 16:40